Global, while I was sleeping

With her sculptures, global while I was sleeping 1,global, while I was sleeping2, the Munich based artist, Tatjana Busch, appeals to globalization and the resulting situation for all of us. Our world seems to be getting smaller and smaller. As a result, individual nationality is no longer as important as it was about 20 years ago. Europe is a seemingly united country with many nations that, with a few exceptions, shares the euro as its currency. This unity is opposed, among other things, by facts such as the language of each individual country, its own national anthem and, above all, the national flag. Busch has taken up the iconography of flags, questioned them through their medium of sculpture and taken them from the ground flagpole. When is a flag still a flag? Are they just colors in different combinations? What does it still symbolize today? And as the titles suggest, perhaps one must also ask, whether and when this fusion of identities, of the nation, took place? While we slept? In a dream? It is significant that Tatjana Busch juxtaposed these two flag sculptures with almost identical titles. In spite of their chosen material aluminium, they have a flowing form, they suggest movement, they seem to incline towards each other, like two people who are talking to each other. They have something ghostly that has been immortalized in a concrete and enduring form. The strong and portioned colors of the countries seem to unite into a global conglomerate. Nevertheless, they are separate in their own way, as well as accents and dialects are still something unique.

Mit ihren Skulpturen global while I was sleeping 1,global, while I was sleeping2, spricht die Münchner Künstlerin, Tatjana Busch, die Globalisierung und die sich daraus für uns alle ergebende Situation an. Unsere Welt wird scheinbar immer kleiner. Das führt dazu, dass die Einzelnationalität nicht mehr so im Vordergrund steht, wie noch vor etwa 20 Jahren. Europa ist ein vermeintlich vereintes Land mit vielen Nationen, dass sich, noch mit einigen Ausnahmen, den Euro als Währung teilt. Der Einigkeit entgegen stehen unter anderem Tatsachen wie die eigene Sprache jedes einzelnen Landes, die eigene Nationalhymne und allen voran die National Fahne. Busch hat sich der Ikonographie der Flaggen angenommen, sie durch ihr Medium Skulptur hinterfragt und von der Fahnenstange auf dem Boden geholt. Wann ist eine Flagge noch eine Flagge? Sind es nur Farben in verschiedenen Zusammenstellungen? Was symbolisiert sie heute noch? Und wie die Titel andeuten, muss man vielleicht auch fragen, ob und wann denn diese Verschmelzung der Identitäten, der Nation stattgefunden hat? Während wir schliefen? Im Traum? Bezeichnenderweise hat Tatjana Busch diese zwei Fahnenskulpturen mit fast identischen Titeln gegenübergestellt. Trotz ihres gewählten Materials Aluminium, haben sie eine fließende Form, sie suggerieren Bewegung, scheinen sich zu einander zu neigen, wie es zwei Menschen tun würden die miteinander im Gespräch sind. Sie haben etwas geisterhaftes, dass in einer konkreten und beständigen Form verewigt wurde. Die grellen und portionieren Farben der Länder scheinen sich zu einem globalen Konglomerate vereinen zu wollen. Dennoch sind sie auf ihre Weise separat, sowie Akzente und Mundarten immer noch etwas eigentümlich eigenständige sind.     
Julienne Lortz/ Chris Dercon